Новини


МОТОРНО МАСЛО  SAE 0W-16   НЕОБХОДИМО ЛИ Е ?

МОТОРНО МАСЛО SAE 0W-16 НЕОБХОДИМО ЛИ Е ?

09-03-2017

 От 1 април 2013 година Съюзът на американските инженери от автомобилната промишленост- SAE, въведе нов вискозитетен клас масло: SAE 16 с вискозитет, по-нисък от SAE 20 (Кинематичен вискозитет при 100С: минимален 6,1 cSt  за SAE 16, срещу 6,9 cSt за SAE 20; максимален 8,2 срещу 9,3). Вероятно маслата от този вискозитетен клас ще отговарят на изискванията на ACEА-2016, група ACEA С5  с HTHS- вискозитет min 2,6 cP и по класификацията ILSAC- група GF-6B.

   Маслата са изцяло синтетични със специфични модификатори на триене.

   Целта е единствена: намаляване на механичните загуби от триене в двигателя  и от там- намаляване на разхода на гориво. Идеята е много добра, но тя поставя една  важна и трудна за изпълнение задача- превръщане на двигателят с вътрешно горене-ДВГ от прецизна, в една много прецизна в конструктивно и технологично отношение машина. Например с това, че хлабините в триещите се двойки: бутало-цилиндър, плъзгаши лагери на коляновия вал, други, трябва да бъдат намалени още повече. От това могат да последват, неприятни последици от увеличено износване при гранично триене, а също и опасения от неблагоприятни химични промени в получаващите се ултратънки слоеве  масло.

   Ако се върнем по-горе, поредното решение в това направление беше въвеждането на всесезонните вискозитетни класове SAE 5W-20 и SAE 0W-20. Вече доста години масла с такива вискозитети от експлоатационни групи API SN (SN-RC), ILSAC GF-5, се използват успешно в ДВГ за леки автомобили, предимно японско производство.

   Съгласно логиката, фирмите, производители на моторни масла ,,изчакват’’ да научат за потребноста на производителите на ДВГ от нови масла с вискозитет SAE 0W-16, респ. SAE 5W-16. Ето защо, за период от 3 години, само няколко  производители: Ravensberger Schmierstoffvertrieb GmbH моторно масло Ravenol Extra Fuel Economy EFE SAE 0W-16- едно от първите по рода си масло  ,,Low Viscosity”; ROWE  Mineralolwerk GmbH моторно масло Hightec Synt RS D1 SAE 0W-16; Exxonmobil моторно масло Mobil Super 3000 0W-16; други; са започнали производството на такива масла. Тези масла са лицензирани от API в група SN (SN-RC).

   Oт сравнението на  кинематичните вискозитети на маслата SAE 0W-16 Rawenol и SAE 0W-20- по средностатистически данни от осем производители- се вижда че: 

-          Вискозитетите  на 0W-16 и 0W-20 при 40С са съответно 7,24 cSt и 8,63 cSt;

-          Вискозитетите на 0W-16 и 0W-20 при 100С са съответно 38,36 cSt и 46,26 cSt,

т.е. и при двете температури маслото SAE 0W-16 e с около 20% по-нисък  вискозитет. Това е доста съществено намаляване на вискозитета, което не може да не води до практически последици- например, при пускане на двигателите в ход.

   . И така- има ли потребност от новия вискозитетен клас SAE16? Без съмнение- да,  защото това отговаря на основното изискване за непрекъснато намаляване на разхода на гориво и като пряко следствие- на въглеродния диоксид. Трябва да се знае, че вече съществуват норми и за въглеродния диоксид, което е равнозначно на норми за разход на гориво. Просто някакси е неудобно да се регламентира с държавен акт разхода на гориво- това може да се приеме като ограничаване правата на производителите. Затова ,,по-удобно’’ е да се ограничи въглеродния диоксид, като в това  отношение няма никакви компромиси при новопроизвежданите автомобили.