Новини


Какво причинява на автомобила некачествения антифриз ?

Какво причинява на автомобила некачествения антифриз ?

10-08-2018

Aнтифризът е важна част от сложната система в автомобила. Чрез нея става охлаждането на двигателя и въпреки че смяната му е често пренебрегвана, трябва да се знае, че е от голямо значение за безпроблемното функциониране на мотора.

Охладителната течност има и друга функция. Тя защитава мотора от корозия.

Задължително условие е да се види точният вид на охладителната течност, защото според вида и модела на двигателя антифризите са различни. В повечето случаи основен индикатор е цветът, но има антифризи с еднакъв цвят и с различни свойства.

За това, ако не сте сигурни за вида антифриз, когато доливате или го сменяте, то задължително се консултирайте с експерт, на който имате доверие. Използването на некачествен антифриз или пък на вода води до корозия на металните повърхности.

Освен това могат да се получат повреди по гумените и пластмасови елементи от охладителната система, както и блокаж на термостата, повреда на водната помпа и запушване на охладителните канали.

Вследствие на тези проблеми двигателят прегрява и често пораженията по компонентите му са необратими.

Какво причинява на автомобила некачествения антифриз ?

1. Прегряване. Охлаждащата течност изпълнява основната функция в работата на автомобила – охлаждане на двигателя и допълнителна функция – отопляне на купето. Течността поема примерно една трета от топлината, която се отделя в двигателя при изгаряне на горивото. Оптималната работна температура на двигателя е 85 – 90 °C . Ако по каквато и да е причина в охлаждащата система е намалена ефективността на поемането на топлината, започва процес на прегряване, който увеличава разхода на гориво и намалява мощността на двигателя. Ако двигателя в нормален режим постоянно прегрява това означава, че в охладителната система са се появили “ сериозни болести “. Ако не се вземат незабавни мерки е възможно срокът на служба на двигателя да се намали 2-3 пъти. Прегряването на двигателя в по-голямата част от случаите е предизвикано именно от некачествен антифриз и дефектите, които той предизвиква!

2. Корозия. Най-често срещаният дефект, който се свързва с антифризите е корозията на металите, с които антифриза контактува. Корозионният слой (ръждата) по стените на канала на двигателя и радиатора се превръща в изолатор на топлина, тъй като топлообмена му е примерно 50 пъти по-малко от този на метала. Тогава възниква следната причинно-следствена връзка: двигателя по-трудно отдава топлината, радиатора по-трудно я приема, двигателя прегрява, антифриза прегрява, отвода на топлинната енергия ще протича при повишени температури. Всичко това води до намаляване на скоростта на движение на антифриза, намаляване на топлообмена и допълнително прегряване. Прегряването и неравномерното топлинно разширение на цилиндрите, предизвикано от корозията води до деформация на маслените пръстени. Вследствие на което моторното масло може да попадне в изгорелите газове, а съответно тези изгорели газове в маслото.

* Некачественият антифриз може да стане причина за почерняването и ускорено изгаряне на моторното масло.

Заради корозирали (ръждиви) частици намиращи се в антифриза може да доведе до “задръстване“ на термостата, може да се разруши ротора на помпата, да протече (разхерметизира)лагера на помпата, да се замърси радиатора и дори каналите на двигателя. В най-крайни случаи (които уви не са рядкост за България !) корозията буквално “изяжда” радиатора до дупки, както и главата на блока на цилиндъра. Затова веднага щом забележите в разширителния съд на вашия автомобил “ ръждива мътилка “ веднага сменяйте антифриза и промийте охладителната система.

 

Рис.1 Корозионният слой на повърхността на каналите възпрепятства поемането на топлината и довежда до прегряване на двигателя.

3. Утайки. Следващият дефект свързан с антифризите е образуването на утайки (неразтворими частици) от самия антифриз. Най-опасни в това отношение са антифризите с високо съдържание на силикат. Тези силикати се утаяват на повърхността на металите във вид на неразтворим слой, което също и като слоя ръжда довежда до прегряване на двигателя.

 

Рис.2 Разрез на радиатор, замърсен със силикатни утайки ( вляво). Отдясно е чист радиатор, където е използван качествен антифриз.

 

4. Кавитация. Още един сериозен дефект е кавитационата ерозия, или накратко кавитацията. Физическото явление е образуването и разпадането на мехурчета пара в течността, която се намира в състояние близко до кипене. Това явление може да наблюдава всеки при завиране на вода примерно в чайник. Може дори и да се чуе “свиренето” на чайника – това е звука на разпадането на мехурчетата. Когато охлаждащата течност вече не може да следва вибрациите на стената на цилиндъра, се получава моментно откъсване на водния филм от цилиндровата втулка. Във възникващата при това зона на подналягане се образуват микроскопични мехурчета пара, които при обратната вибрация на стената на цилиндъра се спукват. Водата, изтласкана от мехурчетата при спукването им, се блъска силно в повърхността на цилиндъра. Енергията от ударите избива най-малките частички от повърхността на цилиндъра. С течение на времето така се образуват истински отвори. Особеност на кавитацията е, че тези отвори се разширяват в дълбочина/навътреи така се образуват дупки в материала.

 

Рис. 3 Кавитация „е изяла до дупки„ втулките (гилзите) на двигател Renault, като довежда до намаляването на техния експлоатационен живот от четири пъти. Използване на некачествена охладителна течност.

 

Рис. 4 Кавитация на работното колело на помпата – 1. началото на кавитация - 2. кавитацията "е изяла" колелото изцяло. Помпа на двигател Cummins, отново е ползвана съмнителна охладителна течност.

 

За да предовратите подобни проблеми, за да защитите двигателя, за да сте спокойни и сигурни за автомобила си, не се колебайте и се свържете с Еврорали ЕОДД, къдете ще ви предложим нашите изключително качествени антифризи и зимни течности.